Ladeanlegg
Vegtransport og innenlands luft- og skipsfart står for omtrent en tredjedel av klimautslippene i Norge. Reduserte utslipp fra transportsektoren er avgjørende for å nå Norges klimamål.
Klimafokus inn i transportsektoren
For å nå klimamålene vi har satt oss i Norge må vi se på alle deler av samfunnsbildet. Et av de viktigste tiltakene vi gjør er å gå elektrifiseringen av transportsektoren i møte. Her bidrar vi med ladestasjoner – for busser og biler, i det offentlige og for privatkunder.
Å leve bærekraftig kan føles utfordrende. Stedene der vi oppholder oss mest står gjerne også for en stor andel av klimagassutslippene, og det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Et opplagt sted er selvsagt i byggindustrien – å skape velfungerende bygg, som lever og utvikler seg med tiden.
I Norge vet vi imidlertid at vi også er helt avhengige av å redusere utslipp fra transportsektoren om vi skal nå klimamålene. Vi har allerede løsninger som bidrar i kampen med å få ned utslippene.



Ladestasjoner til folket
Elbiler har gjort mye for å elektrifisere transportindustrien, og hakk i hæl er el-busser. Dette taktskiftet har ført til at parkeringsanleggene slik vi kjenner dem er i endring. Ladestasjoner har blitt et fast skue i parkeringsanlegg og ved offentlige steder, nettopp for å komme etterspørselen i møte.
Også borettslag og privat næring tilrettelegger i større grad for elbil. Slike tiltak gjør at det er enklere å gjøre de miljøvennlige valgene for de som bor og jobber i området.
Elektrisk mobilitet må aksepteres og tilrettelegges for om det skal ha en effekt. Vi har ekspertisen for å innlemme disse løsningene i infrastrukturen, så el-biler og el-busser blir et førstevalg for fremtiden.

Kollektivtransporten elektrifiseres
I samferdselssektoren har elektriske busser tatt større plass i bybildet. Flere vil det bli, med et mål på sikt om utslippsfri kollektivtransport. Målsettingen kan vi kun nå om vi fortsetter å videreutvikle ladeinfrastrukturen i byene. Her er vi sterke.
Allerede nå har ElteraGruppen montert flere pantografer. Disse høyeffektsladerne gir rask lading, og finnes i det offentlige ved endestasjonen for busslinjene.
Satsningen på sikre og effektive ladestasjoner gjør at vi kommer nærmere målet om nullutslipp i kollektivtrafikken. Det vil vi fortsette å jobbe for.
Elektrifisering av andre fremkomstmidler
Politikerne har satt et mål om 40 prosent utslippsreduksjon innen 2030. Arbeidet med å elektrifisere transportsektoren slutter ikke med el-biler og el-busser: I årene som kommer vil vi også se nye virkemidler for å sikre at nullutslipp forekommer både i maritim sektor og på veiene.
Dette ønsket er formalisert i følgende målsettinger:
- Alle nye biler som selges skal være fossilfrie innen 2025
- Utslippsfri kyst innen 2040
Dette innebærer store endringer for havnene. Gjennom landstrøm kan skipene lade når de ligger ved kai, og det må være mulig å benytte seg av ladestasjoner om skipene har store nok batteripakker.
Vi i ElteraGruppen er klare for det nye skiftet, og har jobbet med teknologien bak lenge.